Kamasutra

Kama Sutra on kuuluisa muinais-Intialainen parisuhde-elämää käsittelevä teos. Kama Sutran kirjoitti Mallanga Vatsyana arviolta n. vuonna 200 jkr. vaikkakin hän itse kertoo heti teoksensa alussa vain koonneensa kirjan muista, vanhemmista lähteistä.

Yleinen teokseen liittyvä harhaluulo on että se käsittelisi yksinomaan rakastelun taitoa, kun todellisuudessa kyseinen osuus on ainoastaan yksi kirjan seitsemästä luvusta. Kirjan kuuluisin, rakasteluasentoja käsittelevä, osuus on edelleen vain osa tästä rakastelua yleisesti käsittelevästä luvusta.

Toinen Kama Sutraan liittyvä harhaluulo on että se on tantrinen teos. Tämä ei pidä paikkaansa lukuunottamatta muutamia melko huomaamattomia viittauksia, sillä vaikka Vatsyanan itse sanotaankin olleen tantrinen mestari ja opettaja ei Kama Sutra sisällä varsinaisia tantrisia salaisuuksia vaan käsittelee parisuhdetta ja seksuaalisuutta varsin maanläheisellä ja käytännöllisellä tasolla. Tämä väärinkäsitys liittyy lähinnä ihmisten yleiseen tietämättömyyteen tantran luonteesta hyödyntää eroottisia energioita (katso artikkeli transmutaatiosta ja sublimaatiosta) tietoisuuden laajentamiseen tähtäävänä henkisenä harjoituksena. Eli vaikka tantra onkin alkuaan intialainen perinne ei kaikki intialainen seksualisuuteen liittyvä kirjallisuus (sen enempää muinoin kuin nykyaikanakaan) suinkaan ole tantraa.

Vatsyana lienee pyrkinyt lähinnä purkamaan seksualisuuteen liittyneitä tabuja ja kannustamaan aikansa ylimystöä terveempään, aktiivisempaan ja avoimempaan suhtautumiseen seksuaalisuuteen. Jälkeenpäin voimme sanoa verratessamme Kama Sutraa myöhempiin intialaisiin erotiikkaa käsitteleviin teoksiin, kuten keskiaikaiseen Ananga Rangaan, Vatsyanan ajan intian olleen itseasiassa suhteellisen vapaa suhtautumisessaan sukupuoliseen kanssakäymiseen.

Kama Sutra ei siis ole tantrinen teos, muttta henkinen se kyllä on sisältyen kiinteästi hindulaisen uskonnon ja filosofian viitekehykseen. Kama Sutraa voidaan on itseasiassa pitää yhtenä maailman kuuluisimmista uskonnollisista teoksista, sillä se on käännetty lähes jokaiselle kielelle ja se tunnetaan kaikkialla.

Kama Sutra on Sanskritin kieltä (Intian muinaiskieli) ja merkitsee Kamaan (halu, nautinto) keskittyvää Sutraa (kirjallinen, aforismi-mittaan kirjoitettu teos, opas).

Teos kytkeytyy muinaiseen intialaiseen perinteeseen ja oppiin hyvän elämän tavoitteista eli Purushartoista.

Neljä ihmiselämän tärkeintä purushartaa ovat: Dharma (hyveellinen elämä), Artha (vauraus), Kama, sekä Moksha (vapautuminen illuusiosta). Vatsyana puhuu käytännössä kolmesta ensimmäistä purushartasta mokshan ollessa lähinnä Sannyasin eli kieltäymyksen polulla elävien, henkisten aspiranttien tavoite. Dharma, artha ja kama ovat saavutettavaissa tavanomaisen elämä kautta ja on yleisesti luokiteltu tärkeytensä mukaan em. järjestykseen kaman ollessa siis tavoitteista viimeisellä sijalla.

Lainaus Kama Sutran kirjoittajalta:

Väärinymmärrys:

Jotkut harjoittavat Dharmaa ja Arthaa
sanoen että Kama ei ole tärkeä
koska askeetit
joiden elämäntavalle Veda-kirjat antavat siunauksensa
ovat hylänneet nautinnon.

Vatsyanan Vastaväite:

Tämä on aivan pötyä, sillä sukupuolisuus
on ruumiille tärkeää niin kuin ruoka ja juoma
ja sitä on tavoiteltava samalla viattomuudella.

Vatsyana sanoo, että Kama on Dharman ja Arthan kukka ja hedelmä.